I følge stortinget skal vi i løpet av neste år kun kunne tanke bio-bensin som inneholder 10 % etanol. Mange båteiere frykter at dette er “dårlig nytt for motoren“.
Hovedproblemet med etanol er at det har andre kjemiske egenskaper enn vanlig bensin. Men mye av frykten som at etanol er et løsemiddel, eller at det angriper kunststoff på andre måter en vanlig bensin, er ubegrunnet. En av fordelene er også at alkoholen bidrar til å smøre motoren.
Et markant problem som derimot har vist seg, er at bakterier spiser bio-alkoholen, og etterlater seg urenheter i tanken, som så setter seg i filter eller i slanger. Mye gammel dritt kan også bli løst fra systemet når man bruker det nye drivstoffet. Derfor kan det være lurt å bytte ut filteret like etter at du bytter over til bio-bensin, men deretter er det vanlig vedlikehold som gjelder.
Om man har en veldig gammel motor, kan det også være lurt å sjekke pakningene i systemet. Noen typer eldre pakninger og deler kan lettere angripes av alkohol enn av bensin. Derfor kan det være lurt å være litt forsiktig i overgangsperioden, og å overvåke systemene for å unngå fare.